Men hva med biogass?
Arbeiderparti-regjeringen ønsker å bevilge 4 millioner kroner til å gjennomføre en ekstern utredning som skisserer ulike alternativer for å øke Norges drivstoffberedskap.
– Arbeiderparti-regjeringen mener Norge bør øke størrelsen på sine beredskapslagre for drivstoff til et nivå som sikrer oss bedre egenberedskap i kriser. Vi vil nå utrede flere alternativer og tar sikte på å foreslå en styrket fremtidig lagerkapasitet i Norge. Hvor store lagrene bør være må vi vurdere opp mot nasjonal raffinerikapasitet, hva som er praktisk gjennomførbart og kostnader ved ulike alternativer, sa næringsminister Cecilie Myrseth i en pressemelding 12.mai.
Samtidig ba Stortinget for ett år siden om at Regjeringen må legge til rette for en vekst i biogassproduksjonen i Norge på 1 TWH per år. Dagens produksjonsnivå er under 1 TWH. Penger til denne økningen har ikke Regjeringen – eller Stortinget – fulgt opp i revidert budsjett. Derimot har Stortinget gjort biogass mer ulønnsomt gjennom å redusere avgiftene på diesel og bensin.
I Sverige har sjøforsvaret begynt å bruke biogass som drivstoff for sine marinebåter. Fordelen er blant annet at båtene kan tanke mange steder langs kysten, fordi biogassproduksjonen er spredt langs svenskekysten fra Nord til Sør og Sør-Vest.
For Norge ville en bruk av kortreist produsert og distribuert biogass i industrien og for marinebåtene gitt en like god beredskap og gjort Norge mindre avhengig av import av diesel og bensin i en krisesituasjon.
Dette er et tema som burde vært aktuellt å diskutere for offentlige innkjøpere, spesielt i kommuner langs kysten, som både har kystvakt, marine og industri som viktige lokale verdiskapere og aktører.
Utredningen Arbeiderparti-regjeringen har bedt om skal skissere ulike alternativer for hvordan forsyningssikkerheten for drivstoff kan styrkes. Biogass er ikke nevnt. Det er merkelig.
Det vil blant annet innebære at det skal utredes alternativer for 61 og 90 dagers lagerkapasitet for petroleumsprodukter.
– Norge har i dag beredskapslagre for drivstoff med beholdning til 20 dager. Dette er mindre enn andre medlemsland i Det internasjonale energibyrået (IEA), fordi vi er nettoeksportør. Denne eksporten er viktig for å bidra til regional og global drivstoffproduksjon, sier næringsminister Cecilie Myrseth i pressemeldingen fra 12.mai.
Utredningen vil ta høyde for nasjonal raffineri- og lagerkapasitet, alternativer for ansvarsfordeling mellom næringslivet og stat, samt kostnad-nytte av de ulike alternativene. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2027.
Innen da bør kystkommunene i Norge ha fått biogass opp på agendaen, slik våre naboland Sverige, Danmark og Finland har. Det vil gi økt beredskap samt bidra til at Norge også kan nå miljøkrav vi har forpliktet oss til – og ligger solid etter for å nå.









Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!