DFØ og Startup Lab løfter frem nye GovTech-løsninger for bygg og anlegg
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring og StartupLab inviterer offentlig sektor til et nytt GovTech-webinar 28. mai, der tre oppstartsselskaper skal presentere teknologiløsninger utviklet for bygg- og anleggsbransjen.
Målet med webinaret er å gi offentlige innkjøpere bedre oversikt over innovative løsninger som kan effektivisere drift, forvaltning og anskaffelser.
Bakgrunnen for arrangementet er det enorme omfanget av offentlige innkjøp i Norge hvor mange innkjøpere opplever det som krevende å holde oversikt over nye og innovative løsninger i markedet – særlig fra mindre oppstartsselskaper. Offentlig sektor handler jo varer og tjenester for mer enn 835 milliarder kroner årlig så å holde oversikt over leverandørmarkedet kan være komplisert.
Webinaret er et samarbeid mellom DFØ og StartupLab, som begge ønsker å styrke koblingen mellom offentlig sektor og teknologimiljøene. Arrangementet retter seg mot offentlige virksomheter som arbeider med bygg, eiendom, anlegg og teknisk drift.
Kunstig intelligens skal forbedre anbudsprosesser
Et av selskapene som deltar er VolveTech, som har utviklet en KI-basert plattform for bygg- og anleggssektoren. Løsningen skal hjelpe offentlige innkjøpere med å kvalitetssikre konkurransegrunnlag og kontraktsdokumentasjon før anbud lyses ut.
Selskapet mener dagens offentlige anbudsprosesser ofte er preget av store mengder dokumentasjon og komplekse kravspesifikasjoner, noe som gjør det vanskelig å sikre sammenheng og kvalitet gjennom hele prosessen. Plattformen skal også bidra til mer systematisk evaluering av tilbud og bedre kontroll over dokumentasjon underveis.
Vil samle energidata og drift i én løsning
Også Scoped Solutions skal presentere sin løsning under arrangementet. Selskapet retter seg mot offentlige eiendomsaktører som ønsker å redusere energibruk og kostnader samtidig som de effektiviserer driften av bygg og eiendommer.
Scoped samler data fra FDV-systemer, energiovervåkning, målere, tekniske anlegg og bygningsdokumentasjon i én arbeidsflate. Ifølge selskapet skal dette gjøre det enklere å følge opp avvik, tiltak og dokumentasjon i det daglige arbeidet.
Målet er å redusere friksjon i driften og gi bedre oversikt over energiforbruk og vedlikeholdsbehov.
Vil gi kommuner bedre kontroll over maskinparken
Det tredje selskapet som deltar er Leasi, som har utviklet en digital løsning for styring av maskiner, kjøretøy og utstyr.
Selskapet peker på at mange offentlige virksomheter har store maskin- og utstyrsparker som enten er lite brukt, dårlig vedlikeholdt eller mangler oversikt over lokasjon og status. Leasi ønsker å samle hele maskinparken i ett system for å gi bedre kontroll og redusere tidsbruk på manuell oppfølging.
Skal senke terskelen for innovative anskaffelser
GovTech-webinaret inngår i en større satsing på innovative offentlige anskaffelser og bedre samarbeid mellom oppstartsmiljøer og offentlig sektor.
StartupLab beskriver seg som en inkubator, akselerator og tidligfaseinvestor for teknologiselskaper, med særlig interesse for løsninger som kan forbedre offentlige tjenester. Organisasjonen har kontorer i både Oslo og Bergen.
Arrangementet gjennomføres digitalt på Microsoft Teams og er åpent for alle interesserte. Deltakerne vil også få mulighet til å stille spørsmål underveis i sendingen.
Du kan melde deg på her innen 26.mai
Kilde: Pressemelding DFØ









Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!