Styrker Sveriges digitale suverenitet
Den svenske regjeringen har gitt Anskaffelsesmyndigheten i oppgave å implementere informasjonsinitiativer og muliggjøre kunnskapsutveksling mellom næringslivet og oppdragsgivere. Målet er å gjøre det enklere for små og mellomstore bedrifter som tilbyr innovative digitale tjenester å delta i større grad i offentlig virksomhet.
For å skape synergier mellom ulike initiativer vil svenske myndigheter blant annet benytte seg av konklusjonene fra Kammarkollegiets forstudie om et dynamisk innkjøpssystem for innovative digitale løsninger. Anskaffelsesmyndigheten ( tilsvarende DFØ)vil også innhente synspunkter fra Skatteverket og Folkpensionsverket, som etablerer et KI-verksted for offentlig forvaltning.
– For å styrke Sveriges digitale suverenitet må flere innovative løsninger nå offentlig sektor. Det må bli enklere for bedrifter som leverer digitale tjenester å finne og delta i anskaffelser, sier sivilminister Erik Slottner i en pressemelding.
Initiativene har som mål å styrke både Sveriges digitale suverenitet og næringslivet. Gjennom oppdraget ønsker den svenske regjeringen å skape bedre forutsetninger for at flere bedrifter kan delta i anskaffelser og bidra til utviklingen av offentlig sektor. Samtidig skal det bli tydeligere for leverandører hvordan de kan delta i offentlig virksomhet.
Oppdraget vil bli rapportert til Regjeringskontorene og Finansdepartementet i forbindelse med Anskaffelsesmyndighetens sluttrapport om arbeidet med veikartet for offentlig virksomhet.









Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!