Ekstern granskning av Forsvarsbygg
Forsvarsdepartementet har besluttet å igangsette en ekstern granskning av Forsvarsbygg etter at omfattende overskridelser på rammeavtaler er avdekket, skriver Dagens Næringsliv fredag ettermiddag.
Totalt er det registrert overskridelser på over 520 millioner kroner, fordelt på en rekke avtaler i forsvarssektoren.
Departementsråd Frede Hermansen bekrefter til DN at eksterne granskere skal gjennomføre en bred gjennomgang av Forsvarsbyggs rutiner, styringssystemer og organisering. Målet er å kartlegge hva som har gått galt og foreslå konkrete tiltak for å hindre nye regelbrudd. Sluttrapporten er ventet høsten 2026, skriver Dagens Næringsliv.
Bakgrunnen for granskningen er at Forsvarsdepartementet nylig oppdaget langt større overskridelser enn tidligere kjent. I januar ble Stortingets kontrollkomité informert om ulovlige overskridelser på 320 millioner kroner fordelt på fire rammeavtaler. Denne uken opplyste forsvarsminister Tore O. Sandvik at ytterligere 202 millioner kroner i overskridelser var avdekket på 14 nye avtaler.
Saken har skapt sterke reaksjoner både politisk og internt i forsvarssektoren. Forsvarsministeren har omtalt forholdene som svært alvorlige og kritisert det han beskriver som bevisste brudd på anskaffelsesregelverket. Også kontrollkomiteen på Stortinget har uttrykt bekymring for manglende kontroll med pengebruken i Forsvaret.
Kontrollkomitéleder Per-Willy Amundsen (Frp) mener saken viser alvorlige svakheter i departementets oversikt og styring, mens Rødts Hege Bae Nyholt har kritisert det hun beskriver som systematiske regelbrudd.
Avsløringene kommer etter flere medieoppslag om hemmelighold rundt overskridelsene. Tidligere graderte dokumenter har vist at Forsvarsmateriell fryktet bøter dersom ulovlige IT-anskaffelser ble offentlig kjent. En intern rapport anslo samtidig at de totale overskridelsene i Forsvaret kan beløpe seg til hele 4,9 milliarder kroner.
Som følge av saken ble Forsvarsbygg-direktør Thorbjørn Thoresen fjernet fra stillingen tidligere i år etter at departementet opplyste at de ikke lenger hadde tillit til ham. Thoresen har senere gått til søksmål mot Forsvarsdepartementet.
Forsvarsbygg opplyser at de vil samarbeide fullt ut med de eksterne granskerne og sørge for at all nødvendig informasjon blir tilgjengelig. Ifølge etaten pågår det allerede et internt arbeid for å få bedre kontroll over avtaleporteføljen og økonomistyringen.
Den eksterne granskningen skal etter planen starte i løpet av sommeren, skriver Dagens Næringsliv.









Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!