Presseklipp onsdag 3.juni: Varsling, KOFA-fellelser og beredskap i sentrum
Vi dekker NHO`s Anskaffelsekonferanse i dag.
Torbjørn Leidal
Flere bransjeorganisasjoner peker på at offentlige innkjøp for nær 900 milliarder kroner årlig må brukes mer strategisk for å styrke norsk beredskap, innovasjon og verdiskaping i næringslivet.Ellers handler sakene om alt fra varsling og arbeidskonflikter til KOFA-fellelser, kommunale innkjøpsrutiner og hvordan offentlige innkjøp kan brukes for å styrke norsk beredskap og næringsliv.
Den mest omtalte saken gjelder en varsler i forsvarssektoren som meldte inn det han mente var ulovlige anskaffelser. Ifølge flere medier klaget han også sin egen arbeidsgiver inn for Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA). Saken har utviklet seg til en arbeidskonflikt etter at varsleren mistet jobben, og reiser spørsmål om varslervern og håndteringen av kritikkverdige forhold i offentlig sektor.
Også kommunale innkjøp har fått oppmerksomhet. I Saltdal erkjenner kommunen at den leide inn en vikar direkte fra et konsulentfirma uten å innhente tilbud fra flere aktører. Kommunedirektøren beskriver fremgangsmåten som et avvik fra god anskaffelsespraksis.
I Asker har KOFA konkludert med at kommunen brøt regelverket i forbindelse med anbudskonkurransen om byggingen av nytt sykehjem i Heggedal. Klagen kom etter at en entreprenør tapte konkurransen og valgte å ta saken videre.
Samtidig minner flere saker om den økende betydningen av miljøkrav i offentlige kontrakter. Transport- og logistikkbransjen advarer om at virksomheter uten relevante miljøsertifiseringer kan få vanskeligere tilgang til offentlige kontrakter i årene som kommer.
På Stortinget fortsetter debatten om regelverket for offentlige anskaffelser og statsstøtte. I referater fra næringspolitiske diskusjoner understrekes det at offentlige virksomheter må operere innenfor tydelige juridiske rammer når offentlige midler brukes.
Interessen for bedre styring og kontroll i offentlige innkjøp gjenspeiles også i den pågående Anskaffelsesundersøkelsen, som skal gi innkjøpsledere mulighet til å sammenligne egen organisering og praksis med andre offentlige virksomheter.
Sakene viser at anskaffelsesområdet fortsatt er preget av høye forventninger til etterlevelse, åpenhet og profesjonalisering – samtidig som offentlige innkjøp i stadig større grad trekkes fram som et strategisk virkemiddel for å nå samfunnsmål innen beredskap, miljø og næringsutvikling.
Kilder:
- iNyheter: «Meldte inn egen etat for lovbrudd – fikk sparken» (03.06.2026)
- Dagens Næringsliv: «Varsler klaget inn ulovlig forsvarskjøp – fikk sparken» (03.06.2026)
- Saltenposten: «Leide inn vikar uten anbud – erkjenner avvik» (03.06.2026)
- Avfallsbransjen / Biogassbransjen: «NHOs Anskaffelseskonferanse starter i dag – offentlige innkjøp må brukes til å styrke norsk beredskap og næringsliv» (03.06.2026)
- Budstikka: «Asker tatt i å bryte reglene» (03.06.2026)
- MT Logistikk: «Kan tape kontrakter uten miljøsertifisering» (02.06.2026)
- Stortinget: Møtereferat 26. mai 2026 (publisert 02.06.2026)
- Altaposten: «Tror ikke tilliten kan bygges opp uten ekstern gransking» (02.06.2026)









Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!